Overslaan naar content

Wat is onboarding en waarom is het belangrijk?



Door: redactie Oostmatch, 4 oktober 2023



Onboarding verwijst naar het proces waarbij nieuwe medewerkers worden geïntroduceerd, geïntegreerd en ingewerkt binnen een organisatie. Het doel van onboarding is om nieuwe medewerkers snel en effectief bekend te maken met de bedrijfscultuur, de werkprocessen, de verwachtingen en hun specifieke taken en verantwoordelijkheden.

Het onboardingproces begint vaak al vóór de eerste werkdag van de nieuwe medewerker en kan enkele weken tot enkele maanden duren, afhankelijk van de complexiteit van de functie en de organisatie. Het omvat verschillende aspecten zoals:

1.      Administratieve formaliteiten Dit omvat het invullen van papierwerk, het regelen van contracten, het verstrekken van benodigde documenten en het opzetten van arbeidsvoorwaarden. 2.      Kennismaking met de organisatie Nieuwe medewerkers moeten vertrouwd worden gemaakt met de geschiedenis, visie, missie en waarden van het bedrijf. Dit helpt de bedrijfscultuur beter te begrijpen en zich ermee te identificeren. 3.      Introductie bij collega’s Het introduceren van nieuwe medewerkers bij hun nieuwe collega’s en teamleden is van groot belang. Dit helpt bij het opbouwen van relaties en het gevoel van inclusie. Zowel voor de nieuwe medewerker als uiteraard voor de huidige medewerkers. 4.      Training en ontwikkeling Nieuwe medewerkers zullen voorzien worden van de nodige training om hun specifieke taken te kunnen uitvoeren. Dit kan variëren van technische training tot softskills-training, afhankelijk van de functie. 5.      Toegang tot hulpmiddelen en systemen Het is belangrijk dat nieuwe medewerkers vanaf de eerste werkdag worden voorzien in de behoeften van de huidige functie. Denk hierbij aan toegang tot systemen en technologieën die ze nodig hebben, een bureau incl. stoel of soms wellicht werkkleding. Alles wat nodig is om de functie naar behoren uit te kunnen voeren. 6.      Inzicht in taken en verantwoordelijkheden Als nieuwe medewerker is het belangrijk om duidelijkheid te krijgen over de taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen. Dit voorkomt verwarring en bevordert effectieve prestaties. 7.      Ondersteuning en feedback Gedurende het onboardingproces is het belangrijk dat nieuwe medewerkers regelmatig contact hebben met hun leidinggevende of mentor. Dit biedt een kans voor vragen, feedback en eventuele aanpassingen. Hierdoor kun je vroegtijdig schakelen waar nodig.

  Een goed onboardingproces draagt bij aan een positieve start voor nieuwe medewerkers en vergoot de kans dat ze zich betrokken en gemotiveerd voelen om bij de organisatie werkzaam te blijven. Tevens zullen zij zich welkom voelen en het zal direct een basis leggen voor vertrouwen, dit is essentieel voor een soepele integratie in het team én organisatie breed.

Ben je benieuwd wat de rol van Oostmatch kan zijn in jouw onboardingproces? Neem contact op met Wicky Boschker.

wboschker@oostmatch.nl 📞 +31610376522